DESENVOLUPANT COMPETÈNCIES
(DE 6 A 12 ANYS)

Responsables i competents
L’etapa de Primària té com a eix central el desenvolupament integral de l’alumne, tant en l’àmbit acadèmic com personal, promovent una educació basada en valors que contribueixi a la formació de ciutadans responsables i compromesos amb la societat. Els valors fonamentals són el respecte, la responsabilitat, l’empatia, l’esforç i la cooperació.
- Desenvolupar competències bàsiques:
- Dominar les habilitats lingüístiques (expressió oral i escrita, comprensió lectora).
- Adquirir una base sòlida en matemàtiques, ciències i tecnologia.
- Promoure l’autonomia personal:
- Fomentar l’organització i el treball autònom.
- Facilitar la presa de decisions basades en valors i reflexió crítica.
- Establir hàbits saludables:
- Desenvolupar hàbits d’higiene, alimentació equilibrada i activitat física.
- Prevenir conductes de risc i fomentar el benestar emocional.
- Potenciar la convivència:
- Respectar les normes de convivència i les opinions dels altres.
- Participar activament en el grup classe i en activitats col·lectives.
- Fomentar la curiositat i les ganes d’aprendre:
- Estimular l’interès pel coneixement i la investigació.
- Valorar l’aprenentatge com una experiència contínua al llarg de la vida.
- Apreciar la diversitat cultural i social:
- Reconèixer la riquesa de les diferents cultures i tradicions.
- Treballar per la inclusió i la igualtat d’oportunitats.
- Preparar per a futurs reptes educatius:
- Consolidar les competències clau necessàries per afrontar amb èxit l’Educació Secundària Obligatòria (ESO).
- Desenvolupar l’autoconfiança i l’esperit crític.
La distribució dels cursos a l’etapa de Primària es divideix en dues agrupacions principals:
- Mitjans: Inclouen els cursos d’EP1, EP2 i EP3. Aquesta etapa se centra en consolidar les habilitats bàsiques adquirides a l’Educació Infantil i desenvolupar competències clau com la lectura, l’escriptura, les matemàtiques inicials i la comprensió del medi natural i social. També es treballen hàbits d’autonomia i convivència.
- Grans: Inclouen els cursos d’EP4, EP5 i EP6. En aquesta etapa s’aprofundeix en les competències bàsiques, s’enriqueixen els coneixements amb continguts més complexos i es promou el pensament crític i la capacitat d’anàlisi. A més, es reforcen valors com la responsabilitat i l’autonomia, preparant els alumnes per a la transició cap a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO).
Aquest tipus de distribució permet adaptar l’ensenyament a les necessitats maduratives i d’aprenentatge de cada grup d’edat, assegurant una progressió coherent al llarg de l’etapa.
A Educació Primària treballem a través d’un enfocament competencial que prioritza el desenvolupament integral de l’alumnat. Això significa que, més enllà de l’adquisició de coneixements, es promouen habilitats com el pensament crític, la col·laboració, la creativitat i l’autonomia.
- Espais d’aprenentatge:
Els espais d’aprenentatge són entorns dissenyats per facilitar el procés educatiu i promoure el desenvolupament de les habilitats i els coneixements dels estudiants. L’objectiu és crear ambients flexibles, col·laboratius i estimulants que s’adaptin a diferents necessitats educatives, fomentin la creativitat i promoguin la interacció social i l’autonomia en l’aprenentatge. Les propostes que configuren els espais d’aprenentatge són les següents:
- Mitjans: Tecnotac, TocArt, Let’s cook, Un temps per mi, Sense límit, Tocant el món, Belluga’t, Tot és possible.
- Grans: Belluga’t, Create and Edit, Tot és possible, Sense límit, Tecnotac, Tocant el món, TocArt.
- Espais de lectura:
Els espais de lectura a Educació Primària són un instrument clau per desenvolupar les competències lectores i fomentar el gust per la lectura en un ambient acollidor i motivador. Les activitats són dinàmiques i variades, incloent lectura individual, lectura en parelles, jocs relacionats amb les paraules i la comprensió de textos, així com exercicis d’expressió oral.
A més, les visites mensuals a la Biblioteca permeten als alumnes, seleccionar i emportar-se llibres per llegir a l’escola, afavorint l’hàbit lector i l’autonomia en la tria de lectures.
- Projectes i Situacions d’Aprenentatge:
Es basen en activitats interdisciplinàries que connecten els coneixements de diferents àrees amb situacions reals o contextualitzades, promovent la participació activa de l’alumnat.
- Matèries:
A l’Educació Primària es treballen llengües: català, castellà i anglès, matemàtiques, ciències socials i naturals, plàstica, , educació física i valors.