ELS PETITS DE L’ESCOLA
(DE 3 A 6 ANYS)
Obrim les finestres al món
A Vedruna Berga, entenem que l’educació del segle XXI va més enllà de les parets de l’aula. Cada moment al centre escolar és una oportunitat educativa i, per això, treballem per oferir una experiència integral que connecti amb les necessitats dels infants i les seves famílies, respectant el ritme de cadascú. Ens inspirem en el DECRET 21/2023, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil, i el concretem en situacions d’aprenentatge vivencials que posen en valor el protagonisme dels nens i nenes.
El nostre enfocament pedagògic combina les bases de la neuroeducació, l’aprenentatge actiu i els valors propis del nostre projecte Vedruna. A través d’espais i propostes adequades, fomentem l’autonomia personal, la capacitat de relacionar-se, l’exploració de l’entorn i el desenvolupament de les capacitats cognitives, emocionals i socials dels infants.
Ens centrem en una educació global, on l’infant no només aprèn continguts o sabers, sinó que desenvolupa habilitats i valors que li permeten créixer com a persona.
Aquest treball pedagògic, basat en l’evidència i l’observació diària, garanteix que cada infant sigui protagonista del seu aprenentatge i creixi en un entorn ric, acollidor i ple d’oportunitats per descobrir-se al món i a si mateix.
Cada moment és educatiu, cada moment compta.
A les nostres aules, les activitats estan dissenyades per ser significatives i contextualitzades, tenint en compte els interessos dels nens i nenes i promovent l’aprenentatge per descobriment. Ens recolzem en metodologies actives com el treball per projectes, els ambients d’aprenentatge i les situacions reals que connecten amb el món que els envolta.
Cada moment del dia és educatiu, des del “Bon dia” fins als àpats o les estones de joc. Aquests espais permeten treballar habilitats com la resolució de conflictes, l’empatia, la convivència i l’esforç. Així mateix, els hàbits quotidians com vestir-se, endreçar materials o tenir cura l’entorn esdevenen una oportunitat per potenciar la seva autonomia i responsabilitat.
Un aspecte essencial és l’acompanyament emocional. Creiem que un infant que se sent estimat i segur és capaç de desplegar el seu màxim potencial. Per això, promovem un clima de confiança, senzillesa i alegria que caracteritza el nostre estil educatiu.
Treballem també els valors de la convivència a través de projectes específics com la “Capsa de la Duna”, que ajuda els infants a comprendre les emocions, agrair, compartir i perdonar, alhora que fomenta el respecte i l’amistat.
A Vedruna Berga, ens comprometem amb una educació arrelada a la nostra tradició, però oberta al futur. Amb la mirada posada en les competències del segle XXI, preparem els infants per afrontar els reptes de la societat actual, sempre amb la complicitat de les famílies, que són una part essencial del nostre projecte.
- PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ CURS I3: A l’escola Vedruna, entenem el procés de familiarització com un moment clau per garantir una adaptació positiva dels infants a l’entorn escolar. Per això, durant els primers dies de setembre, proposem una entrada gradual i respectuosa que permeti a cada infant sentir-se acollit, acompanyat i segur. Aquest període d’adaptació es realitza en estreta col·laboració amb les famílies, amb trobades prèvies i un horari flexible que facilita que els infants, acompanyats pels seus referents, coneguin l’espai, les mestres i els companys. A partir de jocs, contes i activitats lúdiques, fomentem un clima de confiança i tranquil·litat que afavoreixi el benestar emocional i l’inici d’un camí d’aprenentatge ple de descobertes.
- ENTRADES TRANQUIL·LES: Les entrades tranquil·les són una Situació d’Aprenentatge pensada per acollir els infants d’I3, I4 i I5 de manera respectuosa i serena, oferint-los un espai i un temps perquè es puguin adaptar progressivament a l’escola i començar el dia amb calma. Aquest moment inicial promou l’autonomia personal, la confiança i l’interès per l’entorn, ja que els infants poden explorar diferents propostes lliures, com racons de joc simbòlic, lectura, creativitat o manipulació. Així, es crea un ambient relaxat que afavoreix la comunicació amb els companys i els mestres, potenciant el benestar emocional com a base de l’aprenentatge.
- PROJECTES: A l’escola Vedruna, el treball per projectes és una metodologia que fomenta l’aprenentatge significatiu i globalitzat als cursos d’EI3, EI4 i EI5. A través d’aquest enfocament, partim dels interessos i la curiositat dels infants per proposar projectes que promoguin l’exploració, l’experimentació i la reflexió. Els infants es converteixen en protagonistes actius del seu procés d’aprenentatge, desenvolupant habilitats com el treball en equip, la resolució de problemes i la creativitat. A més, els projectes estan dissenyats per integrar les diferents àrees de coneixement, fomentant un aprenentatge vivencial i vinculat a la realitat. Aquesta metodologia ens permet atendre la diversitat i potenciar el desenvolupament integral de cada infant.
- ESPAIS D’APRENENTATGE: A la nostra escola, quatre tardes a la setmana, oferim Espais d’aprenentatge pensats per potenciar l’autonomia, la creativitat i el treball cooperatiu dels infants. Aquests espais promouen l’aprenentatge vivencial a través de propostes lliures i motivadores que afavoreixen l’exploració i el descobriment. Organitzats en ambients temàtics, com ara experimentació, art, construccions o joc simbòlic, fomenten el desenvolupament integral dels infants, respectant els seus ritmes i interessos individuals, mentre s’enforteixen les competències personals i socials.
- LLENGUA ANGLESA: A l’escola, promovem l’aprenentatge de la llengua anglesa d’una manera vivencial i lúdica, adaptada a les necessitats dels infants. Utilitzem jocs interactius, cançons i contes com a eines fonamentals per fomentar l’expressió i la comprensió oral. Aquestes activitats ofereixen un entorn motivador i natural on els infants poden adquirir vocabulari, millorar la seva pronunciació i guanyar confiança a l’hora de comunicar-se en anglès. El joc i la narració d’històries els permeten aprendre mentre es diverteixen, tot afavorint la participació i la curiositat per la llengua.
- LLENGUATGE I EXPRESSIÓ MUSICAL I CORPORAL: A les aules d’EI3 a P5, el llenguatge i l’expressió musical i corporal tenen un paper essencial per al desenvolupament integral dels infants. A través del joc, el moviment, les cançons i la dansa, es fomenta l’exploració i l’expressió d’emocions, la creativitat i la coordinació. Les activitats musicals, com l’audició, el ritme i l’experimentació amb instruments, afavoreixen la sensibilitat auditiva i l’atenció. Paral·lelament, l’expressió corporal permet que els infants prenguin consciència del seu cos i millorin l’equilibri i la psicomotricitat, sempre en un ambient lúdic que potencia la confiança en si mateixos i la comunicació amb els altres.
- COS I MOVIMENT: PSICOMOTRICITAT: L’aprenentatge psicomotriu és fonamental en aquesta etapa, ja que contribueix al desenvolupament global de l’infant mitjançant el cos i el moviment. A les aules d’EI3 a P5 es treballa a través de propostes que afavoreixen la motricitat gruixuda i fina, millorant la coordinació, l’equilibri i l’orientació espacial. Les sessions de psicomotricitat permeten als infants explorar el seu entorn, adquirir autonomia i expressar-se de manera espontània, mentre desenvolupen habilitats socials com el respecte i la cooperació. Aquest treball proporciona una base sòlida per a futurs aprenentatges cognitius, emocionals i socials.
- ALTRES: LITERATURA INFANTIL: LA BIBLIOTECA: La biblioteca d’aula o d’escola és un espai clau per fomentar l’aprenentatge del llenguatge oral. A través de l’escolta atenta de contes, rondalles i narracions, els infants amplien el seu vocabulari, desenvolupen la comprensió oral i milloren l’expressió verbal. Les converses sobre les lectures compartides afavoreixen el diàleg, el raonament i la capacitat d’escoltar l’altre. A més, aquest entorn convida a la curiositat i al gaudi per la lectura, fomentant una relació positiva amb el llenguatge que serà fonamental per al seu aprenentatge futur. La biblioteca, així, esdevé un espai d’aprenentatge viu, emocional i participatiu.
- ALTRES: LA COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL: PEP: El Programa d’Estimulació de la Parla (PEP) té com a objectiu potenciar el desenvolupament del llenguatge oral dels infants a través d’activitats lúdiques i motivadores. Mitjançant jocs de consciència fonològica, es treballen habilitats fonètiques i fonològiques que faciliten l’adquisició de la lectura i l’escriptura. Les pràxies bucofonatòries, a més, permeten enfortir la musculatura implicada en l’articulació de sons, afavorint una parla clara i fluida. Propostes com contes, cançons i jocs simbòlics estimulen la comunicació espontània, el vocabulari i la construcció de frases, contribuint al desenvolupament d’un llenguatge ric i expressiu en un entorn segur i enriquidor.
- ACOMPANYAMENT EMOCIONAL I EDUCACIÓ EN VALORS: DUNA, A les aules del segon cicle d’educació infantil (EI3 a EI5), hi ha un material exclusiu Vedruna pensat per educar en valors i afavorir la bona convivència a través de vivències emocionals i significatives. Aquest projecte, que té com a protagonista l’eruga Duna, acompanya els infants en el seu creixement personal i en la descoberta de valors essencials per a la vida.
El material de la Duna no només promou un clima d’aula positiu, sinó que també contribueix al desenvolupament integral de l’infant:
- Emocionalment: Ajuda a identificar i gestionar emocions.
- Socialment: Fomenta actituds com l’empatia, la col·laboració i el respecte mutu.
- Cognitivament: Millora la comprensió i l’expressió dels valors a través de situacions pràctiques i llenguatges propers.
El projecte de la Duna ens permet educar en valors des d’una mirada propera i creativa, convertint cada sessió en una experiència memorable per als infants i establint bases sòlides per a la convivència en el futur.
Si voleu conèixer més sobre aquest material o com el treballem a les nostres aules, no dubteu a posar-vos en contacte amb l’Escola Vedruna Berga!
El joc és el mitjà natural a través del qual els infants aprenen, descobreixen el món que els envolta i desenvolupen les seves habilitats socials, emocionals, cognitives i motrius. En l’etapa d’educació infantil, el joc té un valor pedagògic essencial, ja que permet als infants experimentar, imaginar, resoldre problemes, prendre decisions i construir aprenentatges significatius.
A les aules, les propostes de joc dirigides ofereixen espais d’aprenentatge estructurats on es treballen sabers concrets, com el llenguatge, el pensament matemàtic o les habilitats artístiques. Aquestes activitats estan dissenyades per afavorir el desenvolupament integral de l’infant a partir d’experiències lúdiques i motivadores.
El joc lliure, per altra banda, promou l’autonomia, la creativitat i la capacitat d’exploració. Quan els infants tenen llibertat per escollir a què volen jugar, desenvolupen la iniciativa personal, aprenen a gestionar el temps, a relacionar-se amb els altres i a expressar les seves emocions.
En definitiva, el joc, tant el lliure com el dirigit, és una eina fonamental que afavoreix l’aprenentatge global i el creixement harmònic dels infants en un entorn d’alegria i seguretat. Per això, des de l’escola, apostem per un model educatiu que integri el joc com a pilar bàsic de l’educació infantil.