Departament d'Orientació i Intervenció Psicopedagògica
Un reforç a totes les etapes
Departament d’Orientació i Intervenció Psicopedagògica (DOIP)
El Departament d’Orientació i Intervenció Psicopedagògica (DOIP) de les escoles Vedruna és un equip interdisciplinari que treballa per oferir una atenció integral als alumnes i a les seves famílies. La seva missió és acompanyar l’alumnat en el seu procés de creixement personal, acadèmic i emocional, tot garantint la inclusió, l’atenció a la diversitat i la millora de la convivència a l’escola.
A Vedruna Berga, el DOIP està format per professionals qualificats que inclouen psicopedagogs, mestres d’educació especial, logopedes i psicòlegs, que col·laboren estretament amb l’equip docent per detectar, prevenir i intervenir en les necessitats educatives de cada infant o jove. Aquest equip treballa amb una mirada respectuosa cap a cada alumne, promovent el desenvolupament de les seves capacitats, l’autonomia i l’autoregulació emocional.
Funcions principals del DOIP:
-
Detecció i intervenció primerenca: Identificació de necessitats educatives especials i coordinació d’estratègies d’intervenció personalitzades.
-
Orientació acadèmica i emocional: Acompanyament als alumnes en els moments clau del seu itinerari educatiu, des de l’educació infantil fins a l’etapa postobligatòria.
-
Suport a les famílies: Assessorament i acompanyament a les famílies per afavorir una col·laboració estreta entre escola i llar.
-
Treball en equip amb els docents: Disseny d’estratègies inclusives, adaptacions curriculars i metodologies per afavorir l’aprenentatge de tots els alumnes.
-
Formació i sensibilització: Sessions formatives per a mestres, famílies i alumnes per promoure una escola inclusiva i atenta a la diversitat.
A Vedruna Berga, el DOIP juga un paper clau en el compromís de l’escola per oferir una educació de qualitat, personalitzada i inclusiva. Amb l’acompanyament d’aquest equip, cada alumne pot sentir-se valorat, escoltat i capaç de desenvolupar al màxim el seu potencial.
L’equip DOIP analitza, organitza, proposa i revisa idees amb l’objectiu de gestionar els recursos per atendre la diversitat i també pensa estratègies per assolir un òptim desenvolupament en el nostre alumnat.
Cada alumne/a té dret a rebre l’ajuda que necessita per poder avançar i que se’l valori segons els objectius dissenyats d’acord amb el seu ritme de desenvolupament o les seves dificultats d’aprenentatge.
El suport educatiu a les aules l’entenem des de l’atenció personalitzada i atenem les dificultats en que es troben els alumnes durant el seu pas per l’escola des de l’aula ordinària, des de l’aula de reforç, en petit grup o de forma individualitzada. Si cal, també, des del DOIP s’ajuda a buscar suport fora del centre.
Les famílies i els tutors poden trobar en el DOIP també un espai on analitzar les dificultats emocionals o psicològiques que poden anar sorgint en el procés de creixement dels infants i adolescents.
Des de la Psicopedagogia ens aturem a conèixer cada infant o adolescent entenent aquest procés de valoració com un procés basat en l’acompanyament i el diàleg, com a eines per solucionar aquelles situacions que no ens deixen avançar.
El diàleg amb les famílies és l’eina bàsica per comprendre junts les reaccions i els sentiments que ens mostren els infants mitjançant el seu comportament i les seves actituds. Si cal des del DOIP també s’ajuda a buscar ajuda fora de l’escola.
Per poder realitzar les seves funcions, el DOIP treballa colze amb colze amb l’equip de mestres i professors, els tutors i tutores, l’equip directiu i les famílies.
Un treball conjunt
Amb els altres DOIPs de les escoles Vedruna de Catalunya, per posar en comú experiències i continuar investigant tots junts com fer front als reptes relacionats amb el benestar psicològic dels infants i els adolescents en el seu pas per l’escola Vedruna.
En contacte amb l’EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic, del Consorci d’Educació), amb els serveis externs tant a nivell de salut (Pediatria, CSMIJ i centres privats de Psicologia o Logopèdia), com a nivell social (Serveis Socials) i de lleure (Casals, Centres Oberts).